zondag 23 november 2008

Another week in Paradise (by the Dashboard Light?)

Aloha!

Wauw... Sneeuw in Nederland! Winter is bij jullie blijkbaar echt begonnen. Hier doet het regenseizoen ook haar best, met schitterende regenbogen boven de caldeira als gevolg:




Afgelopen dinsdag maakte de FLYspec (de naam van de spectrometer) bijna haar naam waar door een poging te doen van de auto af te vliegen in de wind met windkracht 8 op de Chain of Craters Road. Ik ging bijna de FLYspec achterna toen ik uit de auto stapte om hem steviger vast te binden, maar pfiew... I survived. Dat was de enige dag dat ik op de Chain of Craters road rondhing, want de rest van de week stond vooral in het teken van de mysterieuze Halemaumau plume die sterk varieerde in intensiteit - we zijn er nog niet over uit wat nu precies de reden daarvoor is. De 'glow' in de Halemaumau plume is wel weer terug sinds maandag (de laatste keer dat we een glow zagen was zo'n beetje toen ik net op Hawaii was!), wat de suggestie wekt dat het niveau van het lavameer in de vent weer is gestegen! Stay tuned...

Omdat de plume wel erg 'intriguing' was en de wind woensdag eindelijk goed was hebben Jeff en ik die dag maar weer eens een poging gedaan om FTIR te doen op de summit plume. Normaal is dat niet zo'n succes omdat de plume te dicht is en er dus te weinig licht door komt, maar de omstandigheden leken redelijk gunstig (een vrijdag data reduceren leerde echter dat het misschien tot niet zo succesvol was, maar ja... at least we tried). In ieder geval weer mijn wekelijkse dosis SO2 gehad, 150 ppm SO2 ppm is niet heel relaxed voor je ogen (lees: die branden de hele avond like hell). Helaas geen sunbathing deze keer, maar gelukkig wel een auto waar we in konden springen als er echt iets te veel SO2 op ons af kwam. Zie hier Jeff aan het werk:



Donderdagavond was weer eens een uiterst fijne avond, beginnend met een potje frisbee met Brian, Hal en Robin onder een prachtige zonsondergang boven Mauna Loa. De rest van de avond was nog briljanter: elke donderdag is het hier ook Karaoke-night in de KMC Lava Lounge, en met Brian als uiterst muzikale huisgenoot was het hoog tijd dat we daar eens heen gingen! Haha, wat zal ik er eens van zeggen? De versie van Paradise by the Dashboard Light (mijn all-time favorite karaoke song) die Brian en ik samen deden viel in de smaak bij de rest van het publiek (gelukkig is er geen video-materiaal zoals de laatste keer dat ik dat nummer op tweedejaars veldwerk zong... ahum).

Gister zijn we samen met Bruce, één van de electronics-guys van HVO, naar twee stranden aan de westkant (Kona) van het eiland gereden, om daar al snorkelend de meest coole vissen te spotten, te boogie boarden (weinig succesvol) en te frisbeeen. Het weer was niet echt heel tof, maar ach... al snorkelend/frisbeeend maakt dat weinig uit.

Vanmorgen vroeg (7:00) naar de Farmer's market in Volcano geweest samen met Sara en Joe van de Bug House, en weer veel te veel geld uit gegeven aan rare tropische vruchten (vandaag gescoord: rambutans, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Rambutan). Vind het wel een leuke uitdaging om zoveel mogelijk local produce te eten en gebruiken (en zo stimuleer je ook nog eens de locale economie). Omdat ik niet zo'n zin had om de hele middag binnen op de bank te zitten terwijl het buiten prima weer is, besloot ik er nog even in m'n eentje op uit te trekken: een fietstochtje van het huis naar Mauna Ulu via de Chain of Craters road, en weer terug via de Escape Road. Cool detail: de weg naar Mauna Ulu over de weg is voor het grootste deel downhill, dus waarschijnlijk heb ik op mijn fietsje wel een paar keer de 15 mph of 30 mph speed limit overtreden (whoops... maar wel heel gaaf) haha. De weg terug ging via de Escape Road, een onverharde weg die is aangelegd als alternatieve weg voor wanneer de normale weg door lavaflows versperd is. Pittig fiets-weggetje, maar wel heel gaaf om in je eentje door het regenwoud te fietsen en naar de krakende bomen en zingende vogels te luisteren!

De Escape Road:


Wohaaa... check out die coole kanarie-gele fietshelm!


Pulu op een varen: heel harig spul dat ze twee eeuwen geleden gebruikten om o.a. kussens te vullen, en tijdlang Hawaii's meest belangrijke export product - totdat ze ontdekten dat het spul in een paar jaar tot stof vergaat...


Ciao!

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ha die Dees.
Het blijft leuk om je verhalen te lezen. Ik kijk regelmatig of er iets nieuws is. Ik leer enorm veel over Hawaï want ik dacht echt dat het er altijd warm en zonnig was, maar dat blijkt tegen te vallen.
Hier is het weer inderdaad winters. Ik zie door het raam van de studeerkamer een tak van de Lariks van de buren hangen die helemaal doorbuigt van de sneeuw. Want je had het goed gehoord: het sneeuwt hier! Het is nog niet echt koud en daarom blijven de wegen nog redelijk schoon, al zijn er al negen mensen omgekomen in het verkeer. Maar de tuin is een kerstplaatje, alleen nog een beetje zon en ik ga foto's maken! Als het wat is stuur ik ze wel naar je op. Kun je ook eens zien wat je mist.
Veel plezier en tot een volgend berichtje!
Wouter

Unknown zei

Heej dees! Wat een vette dingen maak je daar mee zeg, lijkt me echt superrrr. Thuis is 't wel rustig nu t zo vroeg donker is ze hebben de tijd de verkeerde kant op gedraaid een paar weken geleden ;). Maarja ik doe een poging de kou te ontvluchten. We gaan een weekje kiten in egypte en daarna moeten we er toch maar aan geloven dat het winter is hier. SPIN bestuur is vet druk wel heel leuk. En studeren gaat ook best aardig ik doe nu ook een vak psychologie erbij wat super interessant is!
Ej geniet ervan daar, superrrr tof joh!
xx Alex