zondag 21 december 2008

Mele Kalikimaka!

Aloha!

Allereerst: bedankt allemaal voor jullie kerstkaartjes en e-mails!! De muur in mijn kamer hangt inmiddels al aardig vol met alles wat jullie gestuurd hebben, ik zal er binnenkort eens een foto van maken.

Dit keer niet al te veel tekst (het kost me steeds meer moeite om in het Nederlands te schrijven en ik ben een beetje te moe om hard na te denken), maar des te meer foto's... Afgelopen week vooral veel computerwerk op het observatorium gedaan, maar afgelopen weekend een super-weekend gehad. Vrijdag middag met Robin (vandaag naar huis vertrokken) en Sara (van de bug house, zondag naar huis vertrokken) naar Kona gereden, aan de westkust en daar op een strand de nacht doorgebracht. Dat was wel nodig, want zaterdagmorgen om 7.00 uur vroeg werden we in de haven van Kona verwacht voor de whale watching trip.

De haven in de ochtendzon, met de vulkaan Hualalai in de achtergrond:


In december zouden de humpback whales uit Alaska in de wateren van Hawaii moeten verschijnen, maar helaas voor ons waren ze zaterdagochtend even met vakantie... Wel Blainville's Beaked Whales gezien, die behoorlijk zeldzaam zouden zijn. Let op alle witte krassen op de walvis, dat zijn littekens van aanvallen van haaien.


En een jong, die nog niet zoveel littekens heeft:




Altijd mooi om te zien: spinner dolphins, de enige dieren die uit zichzelf om hun as kunnen draaien.


En een prachtig tropisch strandje, vlakbij de haven.



In de middag reden Sara en ik naar Mauna Kea, terwijl Robin zich klaar maakte voor zijn Manta ray snorkel. Weliswaar was ik een paar weken geleden ook al op Mauna Kea, maar met de sneeuw die er in de afgelopen weken gevallen was wilde ik er dolgraag weer naar terug. Met ons ieniemienie-autootje (formaat Volkswagen lupo) reden we naar het visitor's centre en na een snelle omkleed-sessie besloten we een poging te doen om naar de top te liften. Dat was bijzonder succesvol... na nog geen 10 minuten wachten bood iemand al een lift aan: achterin een pick-up truck wel te verstaan! Dat was wel even wat anders dan in een comfi government car... maar incredibly awesome!!
Het uitzicht vanuit de pick-up truck terwijl deze kreunend en steunend naar boven reed:
Sara (links) en ik: happy wahine (= Hawaiiaans voor vrouw).
Jaaaahhhh!!! Sneeuw op zo'n 4000 meter hoogte:

En de summit van Mauna Kea, op 4205 meter hoogte.


De Gemini (voorste) en Canada-France-Hawaii telescopes:



De NASA Infrared telescope, met de Haleakala vulkaan op Maui in de achtergrond.




De James Clerck Maxwell telescope (20% Nederlands eigendom!) en submillimeter array telescopes.

Freezing in front of the Subaru (links) en W.M. Keck telescopes (best raar om met je bikini nog onder je kleren op 4200 meter tussen de sneeuw te staan...).



De volgende dag: paradijselijk strandje net ten noorden van Kona Airport.


Nou, die foto's wilde ik jullie niet onthouden... Morgen nog tot een uurtje of 3 werken en dan naar Honolulu!
Mele Kalikimaka!
(prettige Kerstdagen in het Hawaiiaans)

2 opmerkingen:

Mariska zei

wow dat ziet er toch wel heel bijzonder uit hoor, sneeuw op Hawaii! Gelukkig heb je zo te zien in Kona goed weer gehad (ook wel fijn na die regen de afgelopen tijd...) Jammer dat er geen humpbacks waren (die zijn ook altijd nét even weg als wij ergens zijn) maar die andere walvissen maakt toch wel iets goed.

Nou geniet van Honolulu - ik zag net op msn.com toevallig een plaatje van Santa in Waikiki: http://tk2.stb.s-msn.com/i/58/32B3965E349B469050D2ADEAFA3E4.jpg (met op de achtergrond Diamond Head).

liefs,
Mariska

Jeroen zei

Goh, ik ben toch wel jaloers op je hoor... Ik woon zelf sinds 2 oktober 2008 in Hawaii (dus drie dagen voordat jij aankwam), alleen dan op Oahu, niet Big Island. Echter ben ik iemand met ontiegelijke hoogtevrees en, eerlijk gezegd, is het een van mijn wensen om ooit nog eens Mauna Kea en Mauna Lua op te gaan, lijkt me geweldig (alleen nu dus nog zo erg eng haha.. ik heb het al moeilijk als ik naar Windward Oahu moet gaan via de H3 en dat is maar 300-350 meter hoog, stom he?).

Net je blog een beetje zitten lezen (yepz, ik ben nog erg laat op haha) en het lijkt me dat je hier een geweldige tijd hebt gehad, erg leuk om te lezen :)

Groetjes vanaf de Pacific :)