zaterdag 6 december 2008

This week: brownies, brown plumes and windmill cookies

Aloha!

Hoop dat jullie allemaal een fijne Sinterklaas hebben gehad in Nederland! Hier heb ik verschillende keren proberen uit te leggen wat Sinterklaas in houdt en gister heb ik de speculaasbrokken uit mijn mega-Sinterklaas-surprise pakketje uitgedeeld. Vielen erg in de smaak, blijkbaar verkopen ze in de US ook speculaas genaamd windmill cookies, en Richard kreeg na het proeven van een stuk speculaasbrok ineens een ingeving... ahhh, now I understand why they call it windmill cookies, they're Dutch! Gisteravond stond er ook ineens een tasje met wat kleine cadeautjes bij ons voor het huis "to Desiree from S.K." - aangezien alles ingepakt was in een oude poster over vulkanische gassen heb ik zo'n vermoeden waar Sinterklaas dit jaar vandaan kwam ;-) Had het hele verhaal die ochtend aan Jeff en Tamar uitgelegd, en dat we vroeger nooit door het raam mochten kijken op pakjesavond enzo... Haha, blijkbaar vond Sinterklaas op Hawaii dat ik braaf ben geweest dit jaar!

De rest van de week was een beetje raar. Afgelopen dinsdag vertrok Leanne naar huis, en afgelopen woensdag Brian (realiseerde me meteen dat ik over 6 weken ook alweer thuis ben...). Maandagochtend was er op HVO een 'potluck' georganiseerd voor de vertrekkende vrijwilligers (Richard en Robin vertrekken ook in december), dus om 10.00 uur 's ochtends zat iedereen al aan de taart, muffins en brownies. Dinsdagavond hadden we een klein afscheidsfeestje voor Brian, en hebben we met 'we are going to get really drunk'-Hal en Robin een soort Party&Co gespeeld (dat heet hier Cranium).

Eén en al concentratie hieronder op de foto...

Noemenswaardig detail: Brian (zonder T-shirt) en ik (belachelijk blond haar door de flitser) wonnen van Robin (met capuchon) en Hal (met geel T-shirt)... tadaaahhh!

Met Leanne had ik uiteindelijk niet zoveel maar kon het met Brian wel goed vinden, dus toen die woensdagochtend richting New York was vertrokken begon de combinatie van afscheid nemen en weinig slaap nogal op te spelen en heb alleen een beetje voor m'n computer gehangen... Gelukkig waren de trade winds eindelijk terug op donderdag, dus kon ik eindelijk weer eens naar buiten om te meten! Net toen ik de spectrometer opnieuw aan het calibreren was, keek ik in m'n achteruitkijkspiegel en zag ineens dit...

Wowzers!!! Een 'brown plume' wordt veroorzaakt als er ineens as en ander materiaal uit de vent komt, in plaats van alleen maar gas. Meestal (ook in dit geval) gaat er een aardbeving aan vooraf (een kleintje, die alleen op instrumenten wordt geregistreerd) en soms is het gerelateerd aan het instorten van een deel van de vent. Was wel heel spectaculair om dat vanaf zo dichtbij mee te maken! En grappig, want nadat ik terug was op HVO was ik natuurlijk even de 'expert', aangezien ik er ongeveer naast had gestaan, haha. Oh, en kijk hier op deze website eens en vergelijk de foto's met degene hierboven... ;-)
Ook gister was de wind weer geschikt om te meten, en zo was ik eindelijk na 2 weken niet hebben kunnen meten weer terug op de Chain of Craters Road. Met enige modificaties aan de apparatuur, want ik heb afgelopen maandag een nieuwe box voor de spectrometer in elkaar geknutseld... (zie hier met zowel de Pu`U `O`o plume als met de ocean entry plume op de achtergrond)

...en prachtige bordjes gemaakt die toeristen die achter me rijden ervoor waarschuwen dat ik maar 30 mph rij en dat ze me niet als een idioot moeten inhalen haha!


(en ja... het vuil op de auto is as dat uit de Halemaumau vent is gekomen donderdag en vrijdag, na de brown plume).
Eenmaal weer terug bij HVO was het een prachtige zonsondergang, met een wispy plume uit de Halemaumau krater (om één of andere reden komen er momenteel niet van die witte, fluffy puffs uit...):


Ohja... en dan nog dit.
Na 2 maanden lang geschreven te hebben over het observatorium en mijn werk daar zijn jullie vast wel nieuwsgierig naar hoe dat observatorium er dan uit ziet... In deze blog daarom een kleine fotosessie!
HVO gezien vanuit de caldera:
De ingang van het observatorium, met de 'tower' op de achtergrond.


Het gas-lab waar mijn computer staat:

Hard aan het werk... (wuhuh sure, op vrijdagmiddag 16:45?)


En het andere lab, waar alle instrumenten staan:


En tenslotte, het resultaat van mijn werk hier... (niet allemaal natuurlijk), de datasheets van de gas metingen.


Komende week vertrekt Richard naar huis, daarna is Hal een tijdje op een conferentie in San Francisco en daarna vertrekt Robin... en dus heb ik maar besloten om ook een paar daagjes weg te gaan en kerstmis waarschijnlijk in Honolulu te vieren! Met de huidige economische crisis kan je je geld maar beter uitgeven voordat het helemaal niks meer waard is...
Oke... voordat ik nu allemaal bezorgde mails krijg dat ik dan m'n geld niet aan vakanties moet uitgeven maar aandelen moet kopen ofzo... I know. Maar ik heb al wel veel van The Big Island gezien, heb 5 dagen vrij en ben wel benieuwd naar de andere eilanden...

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi,wat laat je deze keer mooie fot's zien,nou krijgen we een goede indruk hoe je daar zit,begrijp ik het goed dat je binnenkort met z'n tweeen bent omdat je collega's weg gaan ?wat gaat die tijd toch snel he?maar we kunnen ons voorstellen dat je daar toch heel wat ziet van die prachtige natuur
groetjes maar weer oma en opa