maandag 15 december 2008

Yeah!! My first earthquake!

Aloha!

Na anderhalve week van regen, mist en vog en dus vooral veel werk achter de computer, want de trade winds zijn al een week lang afwezig, vandaag weer eens iets dat me letterlijk en figuurlijk wakker schudde: EEN AARDBEVING!!!!

Terwijl ik achteloos data zat te bekijken achter m'n computer, bewoog het gebouw ineens heen en weer... In eerste instantie dacht ik dat dat ik me het verbeeldde aangezien ik al een hele dag naar een beeldscherm had zitten staren en de afgelopen nachten niet al te best geslapen had, maar toen ik iemand anders verderop in de gang 'woooohoooo' hoorde roepen en ik de kabel van m'n telefoon ineens heen en weer zag swingen realiseerde ik me dat ik zojuist mijn allereerste aardbeving had meegemaakt! Woehoeee!! Mijn geo-checklist begint inmiddels aardig vol te raken, haha... vulkaanuitbarsting, check! lava flows, check! hoogste, grootste en meest actieve vulkaan ter wereld, check! en nu: aardbeving, check! Oké, het was maar een aardbevinkje met een magnitude van 3.1 (moment magnitude)... maar aangezien hij maar op 2 km van het observatorium en op 1 km diepte plaatsvond was hij toch wel erg goed voelbaar. Awesome! Voor de aardbevings-freaks/nerds/enthusiasts onder jullie, meer info is te vinden op http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/recenteqsus/Quakes/hv00032162.php#details.

En zie hier, de locatie van het epicentrum (de plek onder het aardoppervlak waar de aardbeving plaatsvond), en de locatie van het observatorium waar ik zat:


En een paar fijne seismogrammetjes:


Wie weet... is deze aardbeving wel het begin van een nieuwe uitbarsting op de summit van Kilauea, of zelfs Mauna Loa?? Waarschijnlijk niet... maar zowel de aardbeving als de tilt-data wekken de suggestie dat er een nieuwe buts magma de magmakamer in is gestroomd vandaag (althans, dat was dan de conclusie van Robin en mij/dat hopen we heel hard, haha). Hoewel de SO2 emission rates van de summit enorm gedaald zijn de afgelopen week (nog 'maar' zo'n 300 ton/dag in plaats van 1200 ton/dag) lijkt de aardbeving erop te duiden dat de eruptie nog niet voorbij is, maar je weet maar nooit... het blijft een onvoorspelbaar ding.

Verder dus niet al te veel schokkende gebeurtenissen, sinds afgelopen dinsdag hangt de summit zo'n beetje in de mist/vog en regent het hier zo'n beetje onafgebroken. Dat is zelfs in Nederland niet onopgemerkt gebleven: http://www.weathernews.nl/nieuws/artikel.asp?id=1910! Vrijdagochtend klaarde de lucht echter heel even op, en bleek dat al die neerslag op de top van Mauna Loa en Mauna Kea voor een fiks pak sneeuw had gezorgd!! Wauw.

Mauna Kea gezien vanaf HVO (check de observatories!):


Afgelopen weekend naar de nieuwe James Bond film geweest in Hilo met Joe (bug house) en Robin (jeuh... geologists rule the world... ze spelen zelfs een rol in Quantum of Solace!), en verder een beetje rond het huis gehangen. Voor komend weekend dan wel weer spectaculaire plannen: whale watching samen met Robin en Sara (bug house) in Kona, en waarschijnlijk ook weer terug naar Mauna Kea - eens kijken hoe ze eruit ziet als ze haar naam (white mountain) letterlijk waar maakt! De 24e vertrek ik naar Oahu/Honolulu, om daar tot de 28e de toerist uit te hangen en Kerstmis te vieren. Kan me niet voorstellen dat ik over 4 weken alweer ergens in het luchtruim boven Europa vlieg...

5 opmerkingen:

Unknown zei

Hallo Desiree.

Fantastisch leuk om zoveel mee te maken! Ik opende net internet om iets op te zoeken voor iemand die ik aan de telefoon had en het eerste dat ik zag was dat je een aardbeving had meegemaakt! Dat is tenminste nog iets anders dan een berichtje over de kredietcrisis of het kerstdiner! Zijn er nu nog dingen op je checklist over? Jammer dat je nu al zo hard aan het aftellen bent, maar wie weet ga je ooit nog weer terug. Wij zijn druk bezig om ons op een heerlijk rustige kerst voor te bereiden. De kerstboom staat er en nu is het alleen nog wachten op wat sneeuw, maar daar schijn je voor naar Hawaii te moeten!
Veel plezier in Honolulu!
Wouter

Anoniem zei

Hoi meisje!

Toe maar, zeg, ook nog een aardbeving meegemaakt!! En wat betekent dat: volstromende magmakamers?? Ik heb daar nog niet zo'n feestelijk idee bij, meer iets wat ik op Stromboli zag.... ;-). Maar van jou begrijp ik dat er op dit moment wel heel bijzondere dingen daar bij jou gebeuren! Leuk ook die links naar de geo-sites!
Hier kachelen we rustig naar de Kerstvakantie toe. Nog 6 keer destilleren en dan zit het er op! Proost!
Knuffels, Anne-Marie

Anoniem zei

Ha Dees!
Hè, wat een heerlijke verhalen (tja, half 6 is het een beetje op bij mij en is het altijd leuk even wat nieuws te lezen op je site)! Een echte aardbeving en zomaar een plume in je achteruitkijkspiegel..denk wel dat je een goede keuze hebt gemaakt om naar Hawaii te gaan, erg leuk!!
Maar voor je nu denkt dat ik hier achter mijn computertje alleen maar jaloers zit te zijn: hier gaat het eindelijk wat beter! Afgelopen vrijdag heb ik een hoofdstuk gewijd aan 'activity models' (jawel!) afgerond en begrijp ik het (een stuk beter) en heb ik zowaar op de valreep een programma gevonden waarmee ik activities kan uitrekenen en dat nog werkt ook!! Zit dus al twee dagen te rekenen en het lukt gewoon! Reinoud heeft bedacht dat hij toch ook maar eens naar mijn scriptie gaat kijken, dus hoop dat hij wat goede tips en niet al te veel aanmerkingen heeft... (had tenslotte in juni en september ook al stukken opgestuurd, maar hij vond het niet nodig daarnaar te kijken). Gaat dus weer wat beter. Helaas gaat het niet afkomen voordat ik in januari met mijn stage begin.
Wat leuk dat Sinterklaas je aan de andere kant van de wereld heeft kunnen vinden!
Hoop dat je laatste dagen niet al te stil zijn nu veel van de anderen weg zijn of gaan.
Veel plezier in Honolulu! Hele fijne kerst alvast en bedankt voor je kaartje!!
Liefs,
Kalijn

Mariska zei

hoi Dees,

Kijk dat is natuurlijk wel leuk, dat je zo'n aardbeving eens een keertje voelt! (mits ie niet te heftig is)
Wel balen dat het steeds zulk prut-weer is. Ik neem aan dat dat dan wel vooral bij jullie op de berg is, en dat het in Kona enzo nog steeds wel mooi is? Dat walvissen kijken lijkt me ook wel erg gaaf, er schijnen er echt heel veel te zitten, dus hopelijk ook bij jullie!

veel plezier en ook in Honolulu!!
liefs,
Mariska

Marcel zei

Hey Desiree,



Leuk weblog heb je, interessante verhalen!

Ik ben eerstejaar student journalistiek (Utrecht) en ben bezig met het schrijven van een artikel over werken en leven op Hawaï.

Heb jij misschien een keer tijd voor, en zin in, een kort interview waarbij ik je enkele vragen stel over jouw ervaringen?


Marcel