donderdag 1 januari 2009

Who needs fireworks if you have lava?

Terwijl jullie gisteren aan de oliebollen en het vuurwerk zaten, had ik hier m'n eigen spectaculaire einde van 2008: de geology overflight. Samen met Christina (al gepensioneerde geologe, maar nog steeds actief voor HVO) en Matt vloog ik van HVO naar de lava flows aan de kust, waar Matt en ik aan de westkant van de actieve flows en Christina aan de oostkant van de actieve flows werden gedropt, zodat we al karterend naar elkaar toe konden werken. Na een uurtje zoeken vonden we een flink stuk met actieve flows - blijft zo ontzettend gaaf om lava te zien stromen!! Na het karteren namen we een sample uit één van de actieve flows, en stapten vervolgens weer in de helicopter die inmiddels gearriveerd was. Met behulp van de heli karteerde Matt vervolgens de kustlijn waar de lava in de oceaan stroomt: de heli vliegt langs de kustlijn en met behulp van een simpele GPS wordt de track opgeslagen. Na een paar camerakaarten vervangen te hebben bij de Pu'u 'O'o cone vlogen we weer terug naar HVO, maar niet voordat we nog even een paar rondjes boven Halemaumau gevlogen te hebben.

Actieve pahoehoe-flow:


Lava breakout:


Matt in actie: waypoint zetten bij de lava breakout:


Lavaflows met de pali op de achtergrond


Plensbuien op de hete lava zorgen voor een spectaculair uitzicht...


Wauw... hete lucht boven de lava


Pahoehoe channel flow


Breakout


De chopper - dit keer met deuren!


Sea arch vanuit de heli


Ocean entry plume




Lavaflows van bovenaf gezien

Skylight


Halemaumau


I bet there isn't any better way to end an awesome 2008!
Want awesome was dit jaar zeker... Met m'n uitstapjes naar Marokko, Aliaga, IJsland en Hawaii was ik dit jaar bijna 5 maanden van huis, leerde ik fantastische nieuwe mensen kennen, realiseerde ik me dat de US zo slecht nog niet is en best kans dat ik daar over een paar jaar probeer een postdoc te vinden, en ohja.. ik studeerde ondertussen ook nog af en vond een baan als aio. Niet slecht toch! Wat 2009 gaat brengen....? Een baan, een nieuw huis en hopelijk weer een heleboel toffe reizen. Het jaar begon gisteravond in ieder geval super met een feestje met Matt, Hal en 4 van zijn vrienden in het huis van de park ranger Jay (waar Hal aan het housesitten was), met open haard en vuurwerk om 0.00 uur. Nou ja... ietsje later want het kostte iets langer dan we hadden ingeschat om terug te lopen vanaf de feestje in KMC's lava lounge, haha. Maar who cares? It's 2009 and I'm ready for another gorgeous year!

1 opmerking:

Unknown zei

Hoi Desiree

Wat een bijzonder en vurig oudjaar! Heel indrukwekkend! Het is ook heel leuk omdat een aantal dingen zoals een skylight, wij ook op Sicilië in de oude lava hadden gezien. Zo krijgt het wel een heel duidelijke illustratie hoe het ontstaan is. Alleen een ding begrijp ik niet. Jullie werden aan weerszijden van de lavaflow gedropt en werkten naar elkaar toe. Hoe moet ik me dat voorstellen? Kun je dan over de lava heen lopen of hoe ging dat?
Ik neem aan dat je ook het weer in Nederland wel een beetje volgt, maar voor het geval je dat niet doet: het vriest hier op dit moment tussen de 10 en 18 graden. Oftewel -10 en -18 en celsius. We zullen je wel een warm welkom bereiden volgende week! Wel een heel gek gevoel dat we volgende week deze tijd je op Schiphol afgehaald hopen te hebben.
Geniet nog van je laatste week!

Groetjes, Wouter