dinsdag 7 oktober 2008

Aloha!! Andere kant van de wereld bereikt!

ALOHA!!

Eindelijk op Hawaii aangekomen gisteravond, na een uiterst enerverende dag. Gisteravond dus met Sanne en Jannes in Chinatown uit eten geweest, en hier nog een paar foto's daarvan (OK, ze zijn niet zo heel scherp, maar hé, ik was al 26 uur op...).




Geen idee waar het standbeeld op die laatste foto van is, maar het ziet er wel lekker toeristisch uit zo. Verder niet zo heel veel mee gekregen van San Francisco trouwens, maar wel de bekende 'cable cars' gezien die door de belachelijk steile straten van het financial district van San Francisco rijden. De Golden Gate bridge lag een beetje ver weg om nog 'eventjes' te bezoeken, dus die moet maar wachten tot de AGU van 2009... Best kans dat ik daar heen ga, want IK HEB DE PhD POSITIE IN UTRECHT AANGEBODEN GEKREGEN!!! Nu niet meteen diep zuchten en zeggen "jahaa... wat een verrassing", ik ben er toch wel heel blij mee en stond maandagochtend even te juichen in de badkamer van m'n hotel in San Francisco. Nu is het nog even afwachten wat ze in Amsterdam van me vonden, maar begin volgende week heb ik als het goed is een definitieve beslissing gemaakt over waar ik me de komende 4 jaar mee bezig ga houden. Stay tuned...

De dag begon dus bijzonder goed, maar na een check-in voor de vlucht naar Maui op de stoep van San Francisco Airport (is dat om je duidelijk je maken dat je economy-class vliegt ofzo?) volgden een paar bizarre uurtjes. Net toen iedereen zo'n beetje aan boord was van het vliegtuig en we op het punt stonden te vertrekken, reed iemand van het grondpersoneel een truck in één van de motoren... Tja. Zal United blij mee zijn geweest, want een of ander essentieel onderdeel was geraakt, waardoor wij niet alleen weer van boord moesten en een nieuw vliegtuig gezocht moest worden, maar waardoor het beschadigde vliegtuig ook minstens 2 dagen uit de running zou zijn. Gelukkig duurde het niet al te lang voordat er een nieuw vliegtuig kwam, dus rond 11:00 stonden we voor de tweede keer op het punt te vertrekken. Nietsvermoedend zat ik mee te luisteren met het radioverkeer van de luchtverkeersleiding (mogelijk op alle United domestic flights), toen ik ineens hoorde:

"United 35 to traffic control."
"United 35, go ahead."
"We are experiencing some mechanical problems with pushing us back from the gate, so we need a little more time."

Euhm? Een paar minuten later kwam de toelichting van de piloot, en het bleek dat het ding dat het vliegtuig van de gate weg duwt niet los wilde koppelen (en da's knap lastig vliegen)... Gelukkig was Murphy's law dit keer niet al te hardnekkig, want na een half uurtje stegen we dan toch op richting Maui, en landden 5 uur vliegen later op hét vakantie-eiland van de State of Hawaii. Wat een wereld van verschil met San Francisco, of eigenlijk met alle plekken waar ik ooit geweest ben: op een of andere manier straalt alles een enorm relaxte, gemoedelijke sfeer uit. Het vliegveld is voor het grootste deel open, dus de warme, vochtige lucht was meteen goed merkbaar - niet heel bevorderlijk voor een gejetlagde maag die anderhalve dag op vliegtuig-voedsel heeft geleefd, maar gelukkig doen Maui-style chips en Hawaiiaans water dat gezuiverd is door de vulkanische stenen van de Mauna Loa wonderen (en anders zou je je alleen al beter voelen door de blije verpakkingen)...



Mijn laatste vlucht was in een heel schattig klein pruttelkistje (paps, ik heb het even opgezocht: het was een Dash-8 200), waarmee ik dan eindelijk, na in totaal een uur of 18 vliegen landde op Hilo International Airport. Het aspect "International" is trouwens wat ver te zoeken, volgens mij landen er helemaal geen internationale vluchten hier en er is ook maar 1 echte landingsbaan, maar ach. Een kleffe, warme zwavellucht (uhuh.. hoe ranzig klinkt dat) wachtte me op, maar gelukkig ook drie andere volunteers Leann, Brian en Richard, die me meteen langs de supermarkt in Hilo reden zodat ik voor de komende week voorraad kon inslaan.

Het huis waar ik de komende drie maanden verblijf ligt op ongeveer een half uurtje rijden van Hilo op de flanken van de Kilauea (zie de rode pijl op de kaart), en deel ik met 5 andere volunteers: twee Britten (Leann, een Britse studente Natural Hazards en mijn kamergenootje; en Robin) en drie Amerikanen (Brian, geologie-student; Hal en Richard, een wat oudere man met een achtergrond in electronics).



Het is volgens mij echt een leuke groep waar ik me wel helemaal thuis ga voelen, en ze hebben in ieder geval volop plannen. Gisteravond was het heel helder, dus zijn we even gauw gaan kijken bij de Halema'uma'u krater (het huis van de godin Pélé, aldus de Hawaiianen). SU-PER-GAAF!! Er komt continue een flinke pluim gassen uit die 's nachts rood oplichten, je krijgt van de foto wel een beetje een indruk denk ik ;-) Daar ga ik de komende maanden dus zo'n beetje werken...



Ik werd ook nog even getrakteerd op een 'moonbow', hetzelfde als een regenboog maar dan door het maanlicht!! Het schijnt een nogal zeldzaam fenomeen te zijn, waarschijnlijk zie je het alleen maar op plekken waar het én donker genoeg is omdat het maanlicht niet zo sterk is, én vochtig genoeg. Geen slecht begin voor een eerste avondje Hawaii.

Vandaag (dinsdag hier) hakte de jet-lag er toch wel een beetje hard in, ik heb tot half één geslapen en ga daarom morgen (woensdag) pas aan het werk. De eerste week zal wel vooral een beetje meekijken en kennismaken worden, en morgen moet ik naar de dokter in Hilo voor m'n gasmasker-test. Komende maandag is het hier alweer een national holiday (Columbus day) en zijn we vrij... waarschijnlijk ga ik met Leann en Richard een stukje van het eiland verkennen en op zoek naar echte Kona-koffie.

Aloha en hoop dat in Nederland ook alles goed met iedereen is,

Dees

7 opmerkingen:

Anoniem zei

OOOOO wat suuupervet! Net je berichtje op mijn blog gelezen en that reminded me dat ik jou blog nog moest checken :) Dus heb net 'bijgelezen', wat gaaf zeg! Ben zooo jaloers! En gefeliciteerd met je aio-aanbod, misschien kun je straks nog kiezen ook! Maar nu eerst een supervette 'interim-experience' voordat het echte werkende leven begint...!
Hier alles goed...tenminste, dat zal het zeker zijn vanaf morgen, nu nog ff de aller aller allerlaatste (en zwaarste, heb het een nogal gehad) loodjes, morgen eindgesprek op stage en een tussen-versie van mijn scriptie naar Herman sturen en dan mag ik met een gerust hard een paar maanden gaan relaxen van mezelf!
Heel veel plezier daar, ik hou je blog in de gaten!
Liefs annelies

Mariska zei

Hey zussie,
Als eerste:
GEFELICITEERD MET DE PLEK IN UTRECHT!
Lekker luxe probleem toch, dat je misschien nog kan kiezen ook straks?

En de rest van je verhaal klinkt allemaal niet vervelend zeg. Leuk om te weten dat je kan meeluisteren bij United, wij hebben ook een aantal domestic flights (NY-SF en SF-Honolulu) dus daar zal dat ook wel kunnen. Ik vraag me af of ze dat kanaal dan afschermen als er echt serieus iets is... (ik weet niet of ik het zou willen horen dat er een MAYDAY call uitgaat over mijn vlucht)

Anyway, dat verhaal van dat open vliegveld klinkt erg zoals op Rarotonga (wat ook "international airport" was met 1 baan).
Heb je geen bloemenslinger gekregen bij aankomst?

Heel gaaf ook die foto van die gaspluim. Hopelijk is dat daar ook voor de "normale toeristen" toegankelijk? Anders moet jij ons maar met een special permit daarheen loodsen ;)

doeg,
Mariska

Unknown zei

Hey Dees,

Gefeliciteerd met je plek in Utrecht..!!!!!
Wat super-vet-cool-gaaf allemaal zeg! Wat heb je in een paar dagen toch weer veel extra levenservaring opgedaan ;)
Vandaag je eerste werkdag...heel veel succes daarmee!
Geniet lekker verder!

Liefs,
Agnes

DVE zei

hee dees

Gefeliciteerd met de PhD plek!!

Gaaf allemaal hoor wat ik op je blog lees! Nu ik lees over hoe steil de straten in t financial district in San Fransisco zijn, snap ik pas waarom al die banken omvallen de laatste tijd.

Bizar voorval met dat vliegtuig. Ik hoop dat onze vlucht beter verloopt straks... brr

Hmm oudere man met electronics achtergrond he..? Kunnen ze niet een jongere man met electronics achtergrond gebruiken!!??

Ik verwacht wel dat je ons een goed plekje bij de vulkaan geeft straks hoor mocht t om een of andere reden net minder toegankelijk zijn als wij er zijn.

Nou, ik vertrek morgen naar maleisie dus ik zeg nog veel plezier daar en misschien tot blog en anders tot ziens straks.

Groetjes, Dennis

Anoniem zei

Nog een tip van mn amerikaanse collega, die is vaker op hawaii geweest (toevallig is ze er over 2 weken ook!!). Zorg dat je Kona koffie krijgt en NIET kona blend want da's niet de echte!

Mette zei

Deeees! Nogmaals gefeliciteerd!!!! Ben benieuwd wat Amsterdam zegt...
Zo, even een leuk berichtje nu, want al die mails van mij over je rekeningen en verzekeringen en gezeur is ook niet alles natuurlijk... ;)
Oooh, man, ik ben echt jaloers op je hoor! Zulk lekker weer, blije verpakkingen, mooie luchten en dingen! Wow.
Hoewel het in Nederland ook best ok is hoor... ;)
Zijn je roomies een beetje ok?
Heel veel plezier verder daar en succes met je vulkanen ;).
xx mette

Unknown zei

Ha dochter.
Wat een ongelofelijk verhaal en je bent nog maar net weg. Even San Francisco en dan nu Hawaii.
Ik zag je vliegtuig al door de lucht zweven met de push-back truck aan zijn neus. Je beschrijft het erg leuk. En dan de laatste vlucht: ik weet niet of je het gerealiseerd hebt, mar je vloog dus met een iets grotere Wideroe. Leuk, nu alleen Ann-Marie nog dan hebben we allemaal in een Wideroetje gevlogen.
Die zwavellucht is ook heel herkenbaar voor ons: op Stromboli, Vulcano en Sicilië rook je dat ook de hele tijd. Maar het went wel, alleen als het heftig is dan ruik je het weer.
Maar och dat valt in het niets met je avontuur.
Ga er van genieten en laat ons een beetje meegenieten met je mooie verhalen.
Wouter